Використання стереотипів у ЗМІ – явище досить поширене. Стереотипи, які вже закарбувалися у свідомості громадян, допомагають мас-медіа викликати довіру у реципієнтів. Маніпулювати думкою людей стає набагато легше, якщо матеріал подати їм так, як вони хочуть, так, як вони його бачать. «Захід і Схід - непримиренні», «У владі одні злочинці», - відштамповані гасла мають найкращий ефект. Найбільше стереотипністю користуються у сфері реклами. Як би там не було, але на підсвідомому рівні ми обираємо продукт, який найчастіше бачимо на екранах або в пресі. Не важливо, якої він якості насправді – ми вже бачимо його якісним завдяки великій кількості реклами. Також ми «клюємо» на надписи «без ГМО», «без консервантів», «без штучних фарбників» і так далі. Засоби масової інформації – четверта влада, а влада покликана владарювати і, як правило, маніпулювати. Людина за своєю природою є консервативною. Так чи інакше вона не відразу сприймає щось нове, вірить цьому. Тому прикрашення необхідної інформації, «правильної» думки звичними для мас кліше – виграшний варіант. Таким чином нас змушують повірити в те, що суперечить нашим переконанням, зробити щось, на що ми раніше б і не наважилися, і – найголовніше – повірити, що це наш вибір. Звичайно, не існує абсолютної правди чи абсолютної брехні. Усе є відносним. Тому стверджувати, що використання стереотипів у ЗМІ – негативне явище, є абсурдно. З іншого боку, використання сталих поглядів на світ полегшує сприймання інформації, дозволяє читачеві справжнім адресатом повідомлення, яке намагалися передати мас-медіа. Також маніпулювання свідомостями не можна назвати неправильним. Усі люди різні, і дехто краще, комфортніше себе почуває, якщо йому кажуть, що робити. Інші ж мають вибір, вірити чи ні. Та все ж проблемою лишається те, що більшість стереотипів не мають реального підґрунтя сьогодні і є лише укоріненими пережитками минулого. Жадібність євреїв, дикість африканців, ненависть білих до темношкірих – ці сталі думки вже давно втратили свій дійсний сенс і перетворилися з правила на виключення з нього. Не завжди це є заважає, але непримиренність Сходу та Заходу, започаткована ще в стародавні часи, досі не дає спокою людям у сучасному глобалізованому суспільстві. Сьогодні з’явилася необхідність руйнування старих стереотипів і побудови нових. Стереотипи – руйнівники індивідуальності, але вони необхідні нам для адекватного сприймання світу, для орієнтації в ньому. Ми потребуємо узагальнень для спрощення нашого життя, для систематизації навколишньої інформації. У світі не існує нічого суто позитивного чи негативного. На кожне «за» є своє «проти». Тому варто уникати радикальних думок стосовно будь-яких явищ, ситуацій, людей. Потрібно завжди зважувати усе власним розумом. Повіривши у стереотип, необхідно відрізняти його від правила. Анна Журба